Zadar, solhälsning och ett magiskt bad i Krkas vattenfall.

Marita Klang
9 augusti, 2018

Under många mörka vinterkvällar satt jag och letade olika hus att hyra i Kroatien. Vi ville uppleva olika delar av landet och genom att hyra tre olika hus på tre helt olika platser fick vi verkligen göra det. Vi började vistelsen i Zadar, en kuststad i norra Dalmatien och gjorde bl.a. en dagstrip till nationalparken Krka med magiskt bad i vattenfall.

En bild på en hamn längst gamlastans ringmur, samt en fin port inne i gamlastan i Zadar

Zadar är en av Europas äldsta städer, den gamla stadsdelen ligger på en halvö omgiven av flera småbåtshamnar och vackra promenadstråk. Det är lätt att förälska sig i den här delen av staden. Jag startade med att utforska denna del av staden med en löprunda. Gatorna i gamla stan är smala och stensatta. Stenarna är vita, släta och glansiga som om de blivit nötta genom historien. Väldigt vackert!

En smal gränd i Zadar

Tyvärr valde jag att gå runt och fota den här vackra staden vår sista dag och såklart regnade det just den här dagen. Det var inget fint sommarregn utan mer regn av den typen när himlen öppnar sig. Oavsett regn så är den gamla stadskärnan verkligen värt ett besök.

En mysig gränd i Zadars gamla stadsdel.

Organisationen ”European Best Destinations” röstade 2016 fram Zadar till Europas bästa resmål. De ska ha fått denna titel för den dynamiska atmosfären man kan finna i Zadar. En korsning av det moderna, trendiga och det historiska. Just den korsningen fick vi uppleva när vi besökte museet Rector´s Palace. Ett museem som jag har beskrivit i ett tidigare inlägg. Jag tyckte mycket om Zadar, speciellt den gamla staden. Men Europas bästa resmål? Det finns ganska många tuffa konkurrenter där.

En vacker port i gamlastan i Zadar och en palm

Havsorgel & Solhälsning i Zadar

Vi hyrde ut hus som låg en 20 minuters promenad från gamla stan. Efter löprundan hade jag rekat bästa promenadvägen för familjen och vi promenerade tillsammans dit på kvällen för att uppleva Havsorgeln och Solhälsningen. Två verk av Nikola Basics där naturkrafterna står för showen.

Solnedgång i Zadar, ett fotn över en horisont med en himmel som skiftar i rosa och orange.

Havsorgeln är byggd så att vågorna spelar en slumpmässig melodi och vi valde att titta på solnedgången och lyssna till havets orgelspel. I anslutning till Havsorgeln ligger Solhälsningen. En installation som föreställer solsystemet och består av en 300 solpaneler som laddas med energi under dagen för att efter mörkrets inbrott lysa i olika färger. Det var ganska häftigt och det lockade både barn och vuxna till att släppa loss.

Familjefoto och trams vid solhälsningen i Zadar.

Bad i Zadar

Självklart badade vi varje dag i Zadar. Det var bad med hopp från klippor och vackra stenstränder. Vi valde att bada på mindre turisttäta stränder, men självklart finns det stränder med allt det där man förväntar sig av en turiststad. Så som olika vattenaktiviteter, hopptorn, glass och strandbarer. Det mest magiska badet under vår vistelse fick vi när vi tog en dagsutflykt till nationalparken Krka.

Nationalparken i Krka bjöd på bad i vattenfall. En naturbild på den sjö vi badade i.

Krka, turkost vatten & magiska vattenfall

En bilfärd på 50 min från Zadar tog oss till den magiska nationalparken Krka. Väl där gick vi ombord på en buss som tog oss ner till en vandringsled på 2 km. Vandringen gick på spångar genom Krkas natur. Det var magiskt, så mycket grönska,  vackra utsikter, turkost vatten och vattenfall. Det blev många fotostopp längst vägen. Men för att verkligen ta in allt man ser så behöver man nog lägga ifrån sig telefonen lite och bara ta in vad man ser. Naturen är bra häftig ibland. Tumbuktu har sagt det till oss:

Det här är livet, visst? Vi vill se det som finns inuti

Men om jag var Annie Leibovitz…

Vattenfall i nationalparken Krka. Grön och lummig natur och forsande vatten.

Vandringen avslutades med att man kom ner till ett stort vattenfall vars insjö man får bada i. Det var det kallaste badet under vistelsen men det var skönt och svalkande efter promenaden genom skogen.  Såklart var vi inte ensamma om att vilja ta ett dopp här och man fick anstränga sig för att lyckas ta lite bilder där det ser ut som en lugn och njutningsfylld upplevelse i naturen. Genom att vinkla kameran och balansera på olika stenar lyckades man få till några bilder där det inte syns att det är galet många turister i samma lilla sjö. Man fick jobba hårt för att få till bilder på sina barn utan hånglande par i bakgrunden, men med lite ansträngning så går det.

Vy över Krka, bild på sjön man får bada i.

Efter doppet i sjön vandrade vi en liten bit till för att komma tillbaka till avhämtningasplatsen där bussen stod och väntade. Det var en smidig utflykt. En lagom lång promenad för barnen. 2 km låter kort, men det tar sin lilla tid, när det är så mycket man vill insupa. Absolut ett minne för livet, det ju inte varje dag man badar i vattenfall.