Hallstatt – En sagostad på min bucketlist

Marita Klang
31 juli, 2019

Jag och min man har pratat ett tag om att vi vill besöka Hallstatt och som om Instagram kunde läsa mina tankar så dök bilder upp från denna vackra lilla stad om och om igen i mitt flöde. Bilder som den här från svdperfectguide.

BIl över ett kyligt Hallstatt. Spegelblank sjö, moln och bergstoppar.

I skuggan av ett 400 år gammalt träd utanför en marklägenhet vi hyrde i Pula, Kroatien, började vi prata om var vi skulle ta vägen när det är dags att åka vidare. Vi kikade på Rovinji, Porec och Trieste. Så kom idén om Hallstatt upp på nytt.

Bra boende i Hallstatt

Vi hittade snabbt ett boende mitt i Hallstatt till en överkomligt pris för en familj på fem. Det blev Gasthof Simony. Ett gammalt, charmigt, pensionat beläget vid torget, med en restaurang och trädgård med uteservering nere vid sjön Hallstätter See.  Familjerummet vi hyrde var stort och hade grymt sköna sängar, rummet låg i en nyrenoverad del av det gamla huset. När jag läser en del omdömen om Gasthof Simony så förstår jag att man kan få helt olika upplevelser av sin vistelse beroende på vilket rum man lyckas hyra.

Hotell vid torget i Hallstatt. Röd putsad byggnad med vita knutar.

Vi kom fram till Hallstatt en sen eftermiddag, checkade in på rummet och gick sedan en promenad, där vi försökte ta in och föreviga sagostaden vi hade hamnat i. Jag förstod på några Hallstattbor att det var lågsäsong och det är jag glad över, för det var ganska svårt att ta bilder på familjen utan att få med en massa andra turister som likt oss försökte föreviga stunden.

Utsikt över takåsar i Hallstatt.

Jag läste i en annan blogg att en tidig morgonpromenad är en magisk upplevelse där man får chansen att uppleva staden under lugnare former, så, så fick det bli. Jag och min man satte klockan på väckning och gick upp tidigt för en promenad som vi inte hade velat vara utan.

På morgonen gick vi upp till en fridfull sagostad med fågelkvitter. Hallstatt är omgiven av majestätiska berg, vackra gamla kyrkor och gamla idylliska hus med prunkande blommor.

Morgonsol över Hallstätter See som ligger spegelblank.

De höga bergen gjorde att staden låg i skugga på kvällen och den låg också i en fantastisk morgonsol. Solen gick upp över bergstopparna under vår morgonpromenaden, otroligt vackert!

En trädbyggnad med stor terass och utsikt över Hallstätter See.

När man promenerar runt i Hallstatt måste man nästan nypa sig i armen. Perfekta reflektioner, idylliska små gator och trappor som leder dig vidare på små stigar som bjuder dig på ännu vackrare vyer.

spegelblank alpsjö, rosor och blå himmel.

Bästa restaurangen i Hallstatt

Under vår första promenad hittade vi en restaurang där vi ville äta på kvällen. Vi gick in där och tog ett glas Aperol Spritz i deras See Lounge och bokade bord till senare på kvällen. Restaurangen låg precis bredvid vårt hotell och kan verkligen rekommenderas. Fantastiska råvaror, smaker och miljö. Det kan nog vara all idé att boka bord i tid. Vi fick lura oss in genom att låtsas att vi bodde på hotellet. Men vad gör man inte för att få äta och dricka gott? Vi fick ett bord på terrassen nere vid vattnet och jag tror att det är sommaren 2019:s absolut bästa kväll. Känner nästan att jag blir lite tårögd vid tanken, fyfan va fint och gott det var. Restaurangen heter Restaurant Zum Salzbaron och stoltserade med en säsongsbetonad meny och lokala råvaror.

Pasta med räkor, rosévin och fantastisk utsikt över sjö och berg.

Frukost i magisk miljö

Dagen efter denna magiska kväll och en fantastisk morgonpromenad var det dags för frukost. Frukosten i sig var helt ok men att få äta den i den här miljön gör att den verkligen blir minnesvärd. Den spegelblanka sjön bjöd in till ett morgondopp. Något som vi nog var ganska ensamma om då vattnet som består av smält glaciärvatten var riktigt kallt. Men en del saker måste man bara göra!

En ny över Gasthof Simonys uteserveringen vid Hallstätter see.

frukost på uteservering i hallstatt.

Bil i Hallstatt – Parkera och transfer

Byn Hallstat har 700 invånare och under högsäsong i aug och sept besöks den av 15 000 personer per dag. När en sådan liten stad ska besökas av så många krävs det ett genomtänkt system kring hur man ska ta sig in och ut ur staden. Det hade de löst genom att det fanns olika stora parkeringar i utkanten av staden och att man fick åka transfer därifrån till staden. Det fungerade jättesmidigt. En minibuss tog oss in i staden och hämtade oss dagen därpå. Bussen åkte varje halvtimme, men kunde också bokas genom hotellet. Inne i byn fick bara transferbussarna och de boende köra på de smala stenlagda gatorna. Husen längst de smala gatorna bar spår från bilar som inte riktigt fått plats.

Att göra i Hallstatt

Det finns en hel del man kan passa på att göra när man är i Hallstatt, utöver att bli tagen av dess vackra natur och äta och dricka gott. Kanske hyra en båt? Jag blev lite sugen på att utmana mig själv att cykla häromkring, vi såg många cyklister och det såg härligt men jobbigt ut. Om jag hade spenderat mer tid där så hade jag valt att besöka följande:

• Skywalk – Welterbeblick, 350 m ovanför Hallstatt finns en utsiktsplats med en magisk vy.
  • Ossuary – Besöka kyrkogården och vågat titta på de dekorerade och namngivna dödskallar från Hallstattbor.
  • Waldbachstrub – Se mäktiga vattenfall.
  • Salz Welten – Besöka en av världens första Saltgruvor.

Hallstatt är verkligen värt ett besök, den pittoreska staden är med på världsarvlistan och är ofta på topplistorna över världens vackraste platser. Lite kul är att sedan 2012 finns det faktiskt en exakt kopia av staden i Kina.